Wednesday, March 18, 2009

الثاني و العشرون

معلشي إذا كانت المقاله مش قد كده أو مضلمه زياده عن اللزوم ... بس هي دي الحياه

مرت بي الأعوام و السنون ، و إنصرم عامي الواحد و العشرون ، و بدأ الثاني و العشرون ... ، و أسألني أين أكون ، أفي أرض الجنون ، أم أنني أنا المجنون .
لماذا أراني فيما أكون ، و لا حتى فيما لا أكون ، أيكون ما اخترته لنفسي هو الطريق المضمون ؟ أم هو نوع من التلفيق و الظنون .... 
أين أنا مما أنا عليه الآن ، ما مكاني و أين يقع ذلك المستقبل المنشود ، أأكون مناسباً لمجال دراستي ؟!! 
أيكون ذلك حقاً هو أنسب و أفضل ما يمكن فعله ؟ أم أن تكيفي مع المحيط الخارجي قد نغلب على رغباتي الدفينه ... و ماهو مناسب لي حقاً .
مالِ هذا العقل لايعي حزناً ولا فرحاً ، مالي لا أبالي أأخسر أم أربح ، ... من أنا حقاً ؟؟!!
لا أرى فيْ هذا الطفل ذو العشرة أعوام ، و لا الصبي ذو الخمسة عشر ...
لا أرى فيْ أحلامهم و طموحاتهم ... لا أرى تطلعاتهم أو آرائهم ، و كأنني قد مسحت بيانات مشاعري كلها .. و تبدو إبتساماتي لا تعدو كونها صورة تظهر على وجهي أو إحساساً يمر مرور الكرام .. دون علامة أو أثر ، و تبدو تقطيباتي خيالات مظلمة كئيبة لما قد أشعر به إن كنت من المحزونين و تزول سريعا كضباب الصباح في بكور الصيف ولا يمر من الوقت الكثير حتى يستعيد الوجه الخشبي ملامحه و تخبو البسمه و تتوارى التقطيبه و تنصت آذاني للصمت الرهيب .

4 comments:

OldCatLady said...

مبدئيا الكلام كده تحسه ملضوم فى بعضه

ربطت حاجات مش مادية بحاجات مادية بمنتهى البراعة

أسلوبك حلو....مش هقدر أقول أكتر من كده...مش هقدر اقولك رد على حالتك دى لأن عقلى يعانى من تشوش بالغ هو الآخر...

بس يا تروح مكان مانت عايز بشروطك يا حد هيطلعلك من مكان ما يوديك فى مكان ما بشروطه هو

البوست رائع

يا مراكبي said...

الانسان بطبعه في بداية حياته بيكون متعجل جدا لانه يعرف المستقبل هيكون شكله ايه

ولما يتقدم العمر ويطمئن بيتمنى ان العمر يرجع لورا شوية

ما تستعجلش .. وعيش كل وقت بوقته .. اللي كاتبه ربنا هو اللي هيكون فيه الخير

Unknown said...

ماشى واراك بخطوات ثابتة وقريب هاشرف جنبك فى الخطوة الاتنين وعشريين

وشايل جملة صغير بتقول انى دخلت خلاص يعنى انت فى المعركة دلوقتى هاتسال نفسك انا اية اللى جابنى هنا ولا هاتحارب

max.adams said...

صيدلانيه مطحونه
أظن أن دا اللي حصل فعلاً .. و ما أظنش أني مستعد أخليه يتكرر

بشمهندس .. يا مراكبي
يارب الواحد يعرف يضبط أعصابه و يكمل بالطاقة القصوى لحد ما يوصل للمرحلة دي ..

مش فاهم حاجه
أكيد أكيد مش هفر أو أولي ظهري للمعركة ... أنا لها بإذن الله

و شكراً على المرور .. و التعليقات المشجعة