Friday, November 2, 2007

النوم الأحمق


ليلا أدخل الى غرفتي و أطفئ الضوء أملا في نيل قسط من النوم حتى الصباح الباكر ... ولكن ذلك الظلام المعتم و السكون المطبق لايكفي لاخماد دماغي و دعوة النوم .

وأفتح عيني فلا أبصر كف يدي ولكن عقلي لاينام تبا لهذا الأحمق إني أريد النوم حقا ليس هذا بمزاح.

وأسبل جفوني مرة أخرى و أغير من رقدتي و يظل شريط الأفكار في عرض مستمر لا يتوقف يعرض التاريخ لليوم و البارحة و الأسبوع و الشهر الفائت ، وربما أخذت ألوم نفسي على كلمة أوتصرف مضى عليه ما يقرب من عام كامل


أريد أن أنااااااام يالهذ ا النوم الأحمق الذي يهجر مقلتي عندما أحتاجه و أريده ، ويغزوها حينما لا أريده ..... قد أنام في المواصلات أو في محاضرة رياضيات ولكن على فراشي يأبى ذلك الأحمق القدوم


وبعد لأى و صراع أدرك أني قد نمت عندما أستيقظ صباحا على نهار جديد

8 comments:

Unknown said...

اغبى الاوقات
واتعس اللحضات
على كل بنى ادم
حب يشوف حياتة جديدة
من غير تعقيدات

فعلا انت عبرت عن اللحظة دى بمنتى الدقة

تحياتى

وكل سنة وانت طيب

متاخرة شوية

كراكيب عادل said...

النوم هو الضيف الوحيد الي لو جالك يريحك ولو انت رحت لة يتعبك

متروحش للنوم الا لما يطلبك

ههههههههههههههههه

الحمقاء المضلله innominate x said...

على فكرة انا بتجيلي الحاله دي كتيررررررررررررررر و احيانا بيفوت وقت و معرفش فعلا هل انا نمت و لا فضلت صاحيه بحس اني كنت صاحيه و منمتش خالص.....احساسس غريب

max.adams said...

آآآآه يا بلد

مش فاهم حاجه
و هي من أغبى اللحظات أنك تكون عايز تعمل حاجه و جسمك مايطاوعكش

كراكيب مستر عادل
ده شئ مؤكد بس أنا لو سبت نفسي أسهر و أنا مانفسيش أسهر

الحمقاء المضلله
أولا أهلا بيكي في مدونتي المتواضعه
أنت كده ريحتيني أنا مش لوحدي بيحصلي كده

أرجو تكرري الزياره

يا مراكبي said...

بس بعد كده لما يتهد حيلك في الشغل طول النهار هتنام من غير ما تآخد لحظة تفكير واحدة .. وممكن تنام من قبل ما تروح السرير أصلا

كل مرحلة وليها ظروفها .. ده عادي على فكرة

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
صباح الخير
وان شاء الله يكون صباح جديد ما يحتاجش للحظات لوم باليل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

قطوف said...

يا عم والله مفيش احسن من النوم فى المحاضرات
وبعدين فيه طريقه كل الشباب بيعملها عشان ينام ابقى جربها
احييك على البوست دا
والله اسلوبك روعه وعجبنى اوى

max.adams said...

السلام عليكم


يا مراكبي
أكيد لما الواحد بيبقى مرهق بيقع زي حتة خشبه من غير مايحس بس لما تبقى عايز تنام ولسه فيك الرمق بتتعب آآآآآوي

مؤمنه
ان شاء الله الواحد بيحاول يصلح و يخلي اليوم أحسن من اللي قبله

سي السيد

المشكله يا سي السيد أن الواحد خلاص معادش عنده فرصه انه يضيع تنتوفه من المحاضره .... و هبقى أجرب طرق الشباب يلا أهي تكربه برضو
و بشكرك على الاطراء الجميل



بشكركوا جميعا على المرور