Saturday, March 8, 2008

رتوش على الرموش

يا ابتسامة ليه بتفارقيني
وانا وحدي محتاج من يواسيني
تسيبيني للآهات
و لحنيني
لابتسامتك
تملا عيني

و تراضيني

و أغمض جفوني
يمكن
النوم ياخدني
يوديني
عالم تاني

والنور يصحيني
وانت لسه جنبي
يا ابتسامتي
ده كان ردي على آخر بوست كتبه مصطفى- مش فاهم حاجة - وحبيت انه يكون موجود في المدونة تبعي

---------------------------------------

غبت فترة وقعدت فيها مع نفسي كتير وياريته ما حصل أنا كل يوم وأنا رايح أنام أفكر وأشوف مين هو الصاحب مين هو السر و الراحة و مش لاقي ف
ي ناس كنت مفكرهم كده بس الأيام بتكسفني وتبينلي اني حمار جر و مش فاهم الدنيا ماشية ازاي فوسط 300 واحد السنة دي و 230 واحد السنة اللي قبلها و 50 السنة اللي قبلها مالقيتش ضالتي المنشودة . كلمة أنتيم مش لاقيها في قاموسي أنا حاسس اني عبارة عن عاصفة معارف لو دخلت في مكان ما أعرفش فيه جنس مخلوق ما يعديش يومين الا و أكون عرفت اللي فيه بس يا خساره مفيش واحد تقدر تقعد معا ساعة صفا ولا حتى تلت ساعة صفا . كل ما ألاقي واحد و أقول هو ألاقيه عنده صاحبه الأنتيم اللي بييجي معاه و يروح و أنا مجرد راس زياده بيبتسملي لزوم اللباقة والمعرفة مش أكتر . لحد ما خلاص فاض بيا وبقيت بخبي راسي في الرمل و أشغل نفسي بالشغل و الدراسة عشان ما أروحش في أول موجة كآبة دا أنا حتى ما بعرفش أكتئب أول ما أشوف حد أعرفة لازم أبتسمله و أضحك و أهزر طيب فين اللي هيشوفني على حقيقتي فين اللي هقعد معاه و أقوله أنا حزين وعاز حل . فينه اللي يحكيلي و يفضفضلي بحاجة ما بيحكيهاش لحد مش يحكيلي و آخد في نفسي مقلب و يطلع بيحكي لعشره غيري. هل ده مطلب صعب ؟؟ هل أنا سئ لدرجة ان مافيش حد يبقى صاحبي..؟ من يدري؟

7 comments:

Unknown said...

ابو الفناكيش

مسا على حضرتكم اما بعد

اخوك فى الله


اللى هو انا


اكتشف من فترة

ليست بالبعيدة

ان الحاجة اللى بندور عليها

دايما مش بنلاقيها

والحاجة اللى بتيجى بالصدفة

بتبقى احسن

ماتدورش

لاقية بالصدفة

Unknown said...

الشعر جامد على فكرة

عاوز ارد عليك بشعر برضوا من امبارح

بس الكلام مش مطاوعنى


تسلم يا ملك

max.adams said...

الله طالعه من كيبوردك زي العسل أول مرة حد يقوللي يا ملك

من الناحية التانية أكيد انت بتدعم " رب صدفة خير من ألف ميعاد " ز

بس أنا مش حاضحك عليك أنا مش بعرف أعمل كده و أسكت و أنا محتاج . فبحاول أدور و بعدين أتبطح و بعدين أكتئب و أنفض و أك....... وتسير قصدي و تتعثر القافلة

doda said...

بصراحة مش عارفة ارد واقول اية على الكلام اللى انت كاتبة دة

اولا حلو اوى الطريقة اللى بتعرف تعبر بيها عن نفسك وعن اللى انت حاسس بية لان فى ناس مبتقدرش تعمل كدة زى انا مثلا
هههههههههههه
ما علينا
المهم ان اللى عاوز يلاقى صديقة الانتيم مش بيدور هو بيجى كدة لوحدة
يعنى انا مثلا كنت منطوية جدا لما روحت الجامعة بقا لقيتنى لوحدى كل اما اشوف واحدة ابتسملها واقولها اذيك واما اشوفها تانى مرة برضة اضحكلها واسلم عليها كنت لما احب اعرف حد كنت ابص فى وشة واضحكلة وبعد كدة نبقى اصحاب مش انتيم يعنى بس اصحاب وزمايل
وعلى اخر السنة الاولى لقيت نفسى اعرف تقريبا حوالى تلات ارع بنات الدفعة او ازيد كمان وكنت بمشى مع كل جروب شوية لحد ما استقريت على جروب واحد هو دة اللى باين انهم اصحابى الانتيم يعنى
واللى خلانى اقول الكلام دة ان انا حسيت من الكلام اللى انت كتبتة ان المشترك بينى وبينك انك بتبتسم لدة وتضحك مع دة

فخليك بقا على طبيعتك عادى زى ما انت من غير ما تحط فى دماغك انك بتدور على صديقك الانتيم وهتلاقية جة لوحدة كدة بقدرة ربنا طبعا


ياريت تتقبل الرغى دة كلة
ومرسى على زيارتك لمدونتى
او بمعنى اصح تشريفك لمدونتى لانك فعلا شرفتها

Anonymous said...

سلام عليكم ورحمه الله وبركاته


ياا الف اهلا وسهلا ايه النور دا

اوعي تغيب تاني كده

بالنسبه للابتسامه فبعد الكلام بتاعك وبوست مش فاهم فالكلام يعتبر خلص

اما الاصدقاء والصداقه فانا بعتبر نفسي متفقه مع كلامك انا ربنا روقني بناس كويسسين اووي وفيهم صفات جميله بس معني الصداقه مش موجود بنا يمكن لان الصداقه شئ مثالي جدا وللاسف احنا بشر نحمل من التناقضات الكثير والكثير مما يجعل زاويه الاخطاء منفرجه وليست بحاده

اه نسيت اقول ان فعلا زي ما مصطفي بيقول الصدفه احسن بكتير لان انت هتفضل تدور وكل حد هتقابله هتقول هو دا ويطلع مش هو دا
يارب يرزقك بالصديق الصدوق الصادق

منور للمره المليون

max.adams said...

doda

في الواقع البحر البحر مليان قواقع وبما ان هو واقع و عمره ما هيقوم أبدا فأنا مش بقدر أمنع نفسي عن حكاية التنطيط بين الشلل وده مش وحش بس لازم يكون في حد تحكيله لأن لما بتحب تحكي و ماتلاقيش بدخل في مود اكتئاب وتلاقيني قلبتها غم عالناس اللي هنه حتى لو بصيتي في الأرشيف هتلاقيني عامل زي بندول الساعة على حد تعبير زميلة لي حبه فووق قوي و بحة تحت خالص. و أنا بدأت أتأقلم مع الحوار ده و صخرة الواقع بقت عاملة زي مربط الفرس مش السندان اللي بترن عليه كل ما أفوق أو أتحت

وبالنسبة للرغي أنا زي ما انتي شايفة رغاي جدا لدرجة اني كنت راكب في الميكروباص من المنصورة للمحلة و استلمت واحد صاحبي اسمه حسنين ما بطلتش كلام حتى برغم ان الست اللي كانت قاعدة في قفاي قالتلي بطل كلام أنا صدعت رغم ان هي كانت رغاية برضو و عمالة تتكلم عن شقة راس البر و شقة جمصة و الأستاذ جورج و الجهاز المركزي للمحاسبات و حوارات غريبة كده
المهم شكرا انك جيتي وان شاء الله ما تكونش آخر مرة

max.adams said...

أنونيمس

أهلا وسهلا بيكي هنا في أرض الفنكوش و الحقيقة اللي كان غيبني الفترة اللي فاتت هو بعض المشاكل الدراسية و مشاكل العمل و بعض العقد النفسية و مافيش مانع من بعض الوعكات الصحية يعني كنت مطحون
بس خير
وان شاء الله الموضوع يمشي كويس.