Sunday, May 3, 2009




لا أدري بماذا أبدأ هذا المقال ... لا أدري حتى لماذا أريد أن أكتب هذا المقال ، اليوم هو اليوم الثاني من الأسبوع الثاني السابق للإمتحانات أي ( فاضل أسبوعين و الطوبه تقع في الراس ) و أين أنا ؟؟ أنا في الهو... في الفراغ اللانهائي ، احساسات قميئة تمر بي أفقد بها القدرة في تثبيت نفسي على أرض الواقع أحس هشاشة في عظام ثقتي بنفسي و قدراتي أحس أنني مهما بذلت من مجهود .. هالك لا محالة
أين ذلك الفنكوش القاهر للصعاب الذي لا يهمة مطب أو مقب ، أين ذلك الفنكوش الذي ارتاح له كل من تعامل معه من ذوي العقول و صد عنه كل ذوي مكن البيبس في رؤوسهم ... أين ذلك الفنكوش الذي يسأله كل من في الدفعه من بني آدمين عن التقرير الفلاني أو الشيت العلاني فيجيب و يفيد ؟؟؟
و كما قال الشاعر :
أنا مش عارفني أنا تهت مني أنا مش أنا
لم يعد سوى شهر و أنتهي من هذا التيرم بكل مافيه كيف لا أقوى على الوقوف ؟؟ كيف لا أسير و قد حباني الله قدمين كيف لا أرى و قد حباني الله عينين كيف لا أعي و قد حباني الله عقلا و مخيخا وغدة نخامية و فصين؟؟
أحس أنني قد أوغلت في الظلام و أبحرت في الظلمات و أنكم ستنهرونني في التعليقات قائلين
تباً لك ألهذا جمعتنا
عشان تغمنا
و تعكر فكرنا
سيبك مننا
و اتوكل على ربنا

وهنا أقول لكم أنني قد نفذ رصيد من الرغبة في الكتابة
دعواتكم ليا
و يارب يكرم كل من يمر بفترة امتحانات الآن و يسهل عليكم استذكار الدروس و استظهار التجارب و الرسومات
و يثبتكم عند الصح و غلط
و يرشدكم للتايهة عند الأكمل
و يفتح عليكم بالقانون عند المسأله
و ييسر لكم دواخل و خوارج المعادلات
و تعرفو كاشف الأزرق بروسيا من كاشف الأزرق ترنبل

و يا ربنا يطلعنا من الضيق للفرج
آآآآآآمين يا رب

7 comments:

Unknown said...

تقريبا انا محشور زيك فى اللوب او الدايرة دى وبتتصعب الاجابة كلما الوقت بيعدى

بس دة ميمنعش انى قادر اقولك نصيحة استخلصتها من كتاب جدد حياتك لليشخ الغزالى ان احنا مش موجوديين فى الحياة للنجاح احنا موجوديين للعمل لان القلق من الفشل بيربى جوانا كل احاسيس القلق اللى هى بحسب فهمى للكتاب عكس النجاح

والشيخ الغزالى قدر انة يعبر عن فكرتة باستخلاص رائع لمعانى مكنتش بفهمها من اول مرة لايات القران


قولى بقى وبسرعة وحالا والان اية معنى

احساسات قميئة تمر بي

الكلمة اللى فى النص دى

OldCatLady said...

نيااهاهاه

آه أيها الرفيق العزيز

أنا مش عارفة احنا دماغنا مطبوخة كده ليه....بجد زى ما واحدة صاحبتى بتقولى شوفى يابنتى و أنا بقولهالك السنة دى غير كل سنة

بيقولك يا سيدى تعريف الجنون انك تكرر فعل معين متوقع فى كل مرة ان حاجة مختلفة تطلع


لو دعبست جواك كده هتلاقى ثقتك بنفسك و أملك بربنا هما اللى هيعدوك

ربنا معاك و يوفقك و يعديك التيرم ده و كل اللى باقى على خير

أنت مش لوحدك على فكرة شوف آخر بوست عندى ..عندما يصبح كل شئ مؤلم للأسنان


سلامات

max.adams said...

صاصا

عندك حق هي الدايرة دي بتظهر مع أول السنة وتفضل تضييييق تضيييق تضييق تضيق لحد ما الواحد هيبظ من جنابه
و من ناحية التفسير القائل أن الانسان وجد للعمل و ليس للنجاح لفت نظري لحاجة جديدة مكنتش واخد بالي منها فعلاً و جزاك الله عني خيراً ....
أما عن تلك الكلمة
" قميئة " فهي تعبير عن اللا نهائية في الكئابة و الإحباط و كل الاحساسات المشابهة و يقولون " هذا رجل قميئ " أي أنه سيئ الطباع و لا يطاق الجلوس معه أو الحديث اليه

أي خدمة!!!

max.adams said...

صيدلانية مهروسة

أنا فعلاً بحاول ابص جوايا على الأمل المتجدد أو الرغبة في تحطيم الرقم القياسي أو حتى أشوف المهندسين اللي قبلي كلهم اتخرجوا للحياة رغم أن الدكاتره كانوا أكثر تعقيداً يعني فرصتنا حلوة و آديني بحاول ... و يارب يكرمنا كلنا و يعدينا منها على خير

يا مراكبي said...

دي كلها أعراض الإمتحانات وده شعور طبيعي . .أنا فاكر كويس الأيام دي كأنها امبارح

بس كله بيعدي .. وبيعدي اكتر من كده كتير كمان

ليكوريكا said...

ربنا يثيتك يارب

ويوفقك ويوفقنا في اصعب شهر بيمر علينا

بالتوفيق يا فنكوش :)

max.adams said...

باشمهندس يا مراكبي
أنا أؤمن أن الآلاف عدوا الظروف دي قبلي بس مش عارف لو نظرت من خلال عويناتي هتشوف الدنيا كحلا
ألف شكر على المساندة

ليكوريكا
آمين يارب و يوفقك انت كمان و يثبتنا كلنا يا رب
و ألف شكر على الدعوة العسل و لك مثلها ان شاء الله