Friday, September 7, 2007

السنة الماضية و السنة الآتية

السنة التي لا تمضي لاتعود وعندما ترسب في الامتحان و تهان و يطلق الإداريون عليك لقب باقي ..... لاترى نورا أمامك في الطريق تصبح معتمة كقطعة الليل و كأنك في الظهيره تسير في قلب الدجى .

يهصر قلبك الحزن و الأسى و القهر و تعلو محياك الكآبه تضيق ذرعا بكل شئ . وترى من حولك لا يصدقون ما حدث يحوقلون و يحاولون إلقاء اللوم على النظام و التعليم ولكنك لا تقدر على خداع نفسك أنت تعرف أنك مقصر ، قصرت في الإستذكار و المتابعة فكانت النتيجة كأسوأ ما يكون. ومع كل هذا الجو الكئيب الذي يستحيل فيه أن تصل ابتسامة إلى فمي أدخل إلى محل كنت أعمل فيه يوما و فيه شخص كلما رآني كانت ابتسامته تملأ وجهه حتى حينما كان يبكي كنت مغادرا الحانوت و ألقيت السلام فوجدت الوجه المبتسم يودعني . و اليوم عندما كنت مارا من هناك وقابلني بالابتسامة لم أستطع أن أبقي على محياي أمارات الكآبة و نجح في انتزاع الابتسامة رغم نفسي المكتئبة و الظلال السوداء الملقاه على أفكاري ، فهل هذه بارقة أمل تسطع في حلكة الليل أم أنها سراب في أرض قاحلة

6 comments:

أميرة said...

ياراجل ارض قاحلة ايه بس هون على نفسك
كل دة عشان سنة ؟؟

ايه يعنى سنة اللى فات فات خلاص ماتبصش وراك بقى بص لبكرة واهو درس واتعلمت منه انك ماتقصرش تانى
ودرس بسيط لسة فى العمر بقية ولسة الحياة فيها نور مااظلمتش اوى وكدة كدة انت كنت هتقعد السنة دى فى البيت
ياريت كانت سنين الجامعة الدراسة تضاعف دة احلى ايام العمر المهم ان
السنة اللى ضاعت دى تقويك مش تضعفك وتنجح وتعوضها بعد كدة باذن الله

تحياتى ليك ربنا يوفقك

Unknown said...

يا راجل
كنت زيك كدة من سنة واحدة
صدقنى مش هاتعرف تكمل
غير لما تخرج مالحالة دى

max.adams said...

أميرة و يلز

هو بصراحة كده أنا سبت الحالة دي بعد أسبوع سبع أيام كاملة في الحال دي فكان لازم أعبر و أبع بع باللي حسيته بس فعلا معاك حق هو درس لازم أتعلم منه شكرا لمرورك

مش فاهم حاجة

هو الموضوع مش الحالة بس السنة كتير برضو يا عم الحاج

سلام

Unknown said...

ايوة كدة فوق وارجع من تانى

فعلا السنة كتير اوى

بس انت بنفسك اعترفت انك كنت غلطان

فى البوست

وانت قدام اختيارين

اما يكون العقاب بتاعك سنة واحدة

واما يبقى حالة نفسية وحشة تستمر اكتر

Bossy said...

السلام عليكم

قدر الله وما شاء فعل

هو اكيد شئ صعب وسنه كتير بس عسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم
اكيد اتعلمت من الموضوع دا حاجات كتير

يمكن انت قصرت بس اول شئ صح عملته انك اعترفت بدا والاكيدبقي تخلف التعليم عندنا
متزعلش نفسك قدر الله وما شاء فعل
والسنه هتعدي بسرعه وان شاء الله ربنا يوفقك فيها بس اعمل اللي عليك وتوكل علي الله

max.adams said...

أكيد اتعلمت أن الحياة مش حضور و بس و الجدول اللي متعلق مش صح على طول و آدي جزاة اللي ما يسمعشي كلمة ماما تقولها

مش فاهم حاجة

أكيد هحارب عشان ما تبقاش أكتر من سنة و الواحد لو فضل جو الليل مش هيقدر يشوف الطريق

بوسي

آآمين يا رب فعلا الواحد حس بالسنة في لحظه و أكيد الموضوع ده مش عيتكرر تاني واصل

مشكوريين يا شباب عالمرووووور