Saturday, December 1, 2007

أسود من قرن الخروب 1

قلمي في يدي و الورق أمامي أشعر ... كلا انه ليس شعورا انه حقيقة أنا أريد أن أكتب هناك مايعتمل في رأسي ولكني لا أستطيع التعبير عنه كما يجب أن يكون أحس أن هذه الأفكار مكرره شعرت بها من قبل كثيرا .... حتى مللتها
أصبحت أشعر أن كل مافي رأسي هي الظلمه لا أجد هناك فكرة واحدة مشرقة ا أجد مايبعث في نفسي الابتهاج أو يزيل الاكتئاب . الحياة حولي تمر و تمضي متمثلة في بشر يغدون و يروحون مبتسمين ضاحكين باكين أو حزانى واجمين ولكنهم في الحياة أو حتما هو شئ عابر يعودون بعده للحياة الطبيعية ولكني أحس أن هذا الذي أحسه الآن هو الأساسي و الطبيعي وأن النشاطات الأخرى و الابتسامات الجانبية و الدموع العابرة و اللقاءات القصيرة هي الأحداث المستعرضة الخارجة عن الطبيعة أعود بعدها للأساسي ..... أعود بعدها للصمت الرهيب و القفص الشفاف الذي يعزلني عن من حولي
أعود للنظرات الزجاجية الخالية من التعبيرات وأعود لأتجمد على القعد الرخامي الذي أصبحت جزءا منه لا أختلف عنه في طبيعته الباردة أو حتى انعدام شعوره و أحاسيسه ومع ذلك فإني أحسده فهو لايملك عقلا لا يهدأ مثل عقلي ولايملك نفسا تنز ألما ... لا يملك ما أملك من الهم و الاكتئاب

هو ايه اللي حصل لي أنا ماعدتش باكتب الا حاجات ضلمه؟؟

7 comments:

Bossy said...

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته

بعد ما اقول ازيك واخبارك وايه وايه النور دا
هقولك حاجه كمان
ازاي شايف ان اللي كاتبه ظلمه
وازي تكتب شئ رائع زي دا وتقول مش قادر اعبر عن اللي في عقلي بعد الوصف التفصيلي دا للحاله
دايما كلامك ببقي مستمتعه وانا بقراءه
دا بجد ومش مجامله
ربنا يوفقك

تحياتي

max.adams said...

و عليكم السلام ورحمة الله وبركاته

أنا بخير الحمد لله و أخباري زي ما انتي شايفه متقلب بس بغطس في الدراسة بنسى كل حاجة بنس آكل كمان
واالنور دا تقريبا نور الايمان أو نور الدين محمود ههههههههه

هو أنا لما كتبت الكلام ده كنت مكتئب و مقطب الجبين و ببص للي حوالي في شرود يعني

وبشكرك على الاطراء الجميل ده بجد بتديني ثقة كبيرة في نفسي وفي الدنيا و الناس و أنا متأكد من نزاهة رأيك و أتشرف بيه

و سلميلي على مصطفى العسل و بوسيهولي وقوليله الفنكوش بيسلم عليك

وياريت ماتحرمنيش من طلته عليا في البلوج بعد كده

تحياتي

مدحت محمد said...

ليه الاكتئاب بس
خلى عندك شوية تفاؤل
وشد حيلك فى المذاكرة وربنا يوفقك

max.adams said...

بجد أنا نفسي أطلع من دا كله بس مش بيدي ما كانش حد غلب ياعم دوحه

و أهو ماعادش الا شهر بالتمام على الامتحانات فممكن أخف رجلي من هنه شويه ما تقلقوش أوك

only spot said...

على قد ما كلامك مليان بالاكتئاب على قد منت احسنت فعلا التعبير عن احوالنا كلنا
كلنا نبحث عن نفسنا الضايعه فى زحام الحياه
تحياتى

مؤمنه said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وفقك الله
وان شاء الله الفادم أجمل
والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته

max.adams said...

only spot
أنا فعلا كنت مكتئب بدرجة كتير بس أنا بحاول أتخطى الموضوع لأنه بيزعلني جدا مابحبش أكتئب خاااالص شرفتنيي بالمرور

مؤمنة
وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
شكرا لمرورك الكريم وفقني الله و اياك
معليكم السلام ورحمة الله وبركاته