Saturday, December 8, 2007

البرررررد

يزحف البرد رويدا رويدا و تزحف معها الملابس الثقيلة رويدا رويدا ولكن البرد ليس في الجو ... فليس هناك من هو أكثر دفئا مني ولكن هناك في داخلي ما أزال أشعر بالبرد يسيطر و يهيمن و يفرض سطوته ... لم ينجح تل الصوف اللذي أرتديه في رده عن مكانه أو زحزحته عن عرشه فأحس كأنما أنا مفرغ برد في العالم الخارجي ملابس من الصوف أو غيرها ثم جلد دافئ وبعدها صقيع داخلي .
لا أدري ماذا بي حتى أحس هكذا ... لطالما هربت من نفسي ولكن ما الفائدة يهرب المرء من أسوأ الظروف إلى الزملاء مثلا ... أتمايل معهم و أتندر بنوادرهم و أدخل في تلك الدنيا الجديدة ملقيا وراء ظهري البرد و الارتجاف ........................ انتهت " الهيصة " و انفض كل الى حاله و يعود البرد ليغزو أحشائي أفر إلى أي شئ أو مكان ولكن لا مفر .
و يبدو أني لم أكن وحيدا فهناك من يحس نفس الإحساس الدنيء الذي يخطفك من السعادة ليلقي بك في غياهب التفكير و الشرود .

و ماذا يهمكم من هذا ..؟؟ عفوا فقد أطلت عليكم

ملحوظة : د

يقولون أن الإنسان أناني إذا حزن يشارك الناس أحزانه و يتفتق ذهنه عن الكلام البليغ ليشارك الناس أفكاره السوداوية من باب الأخوة و المشاركة .
أما عند السعادة فهو يستأثر بها لنفسه ولا يشرك أحدا غيره فيها فهي من حقه وحده .... وياللعجب؟؟!!؟

4 comments:

Unknown said...

صوف اية بس

البرد دة جاى من جوة مش من برة

دفية بشوية فرحة من جوة
مش فرحة مرسومة بالوان مية

ومش انانية ان الانسان يخلى فرحة لنفسة بس

ومش مالعقل ان الانسان يوزع حزنة على اللى حوالية


التعبيرات حلو اوى يادهم

تحياتى

max.adams said...

الله يكرمك يا عم مصطفى بس هو الواحد هيعمل ايه في الفرحة المزيفة اللي عاملة زي نفخة هوا سخن على ايدين باردة تدفيك لحظة و تبرد أكتر بعدها
أنا نفسي في فرحة حقيقية أحسها مية في المية مش كبريت تحت حلة ميه

تحياتي لك يا فاهم كل حاجة

بنت الصالحين said...

اخى بتاع الفنكوش

بجد اسم المدونه حلو
بس الجمجمه دى مرعبه

ربنا يسعدك ويعزك ويجعل ايامك كلها دفى بحب اهلك وناسك
بحب والديك
بحب اخوه لك فى الله

جزاك الله خيرا

max.adams said...

عاشقة الفردوس
تشرفني زيارتك لمدونتي المتواضعة
وجزاك الله خيرا على الدعاء الجميل أرجو من الله أن يتقبل
(من بقك لباب السمااا
أما الجمجمة دي مش مشكل أنا مش حاططها عشان أقول احترس و الكيبورد هتشكك أول ماتكتب عندي أو درجة حرارة الفارة هتعلى لأ
أنا بس بشوف الجمال في حاجة الناس مش شايفاها

وجه الموت الصامت ينظر اليك بعيونه الفارغة

وماتنسيش احنا كلنا هنبقى كده في يوم من الأيام الا لو مات أحدنا شهيدا


شكرا مرة كمان عالمرور و أرجو يتكرر